Dans verbindt, doet beleven en bewegen. Dans in het onderwijs helpt kinderen en leerkrachten de lesstof in beleving en beweging om te zetten. Steeds meer scholen dansen want bewegend leren werkt! Lees hieronder op welke manieren Danswil dans aanbiedt.
Dansen is goed voor je lijf en hoofd omdat je aan het bewegen bent. Door de beleving en de muziek ontwikkelen de hersenen zich extra. Het optimum dus!
In de Taal-en Rekendansen gebruik ik de taal- en rekendoelen die op dat moment in de klas worden aangeboden.
Spelenderwijs dansen we over bijvoorbeeld herfstdieren die onder de struikjes door kruipen. We springen over boomwortels en sluipen om bomen heen.
Er wordt gewerkt aan de passieve en actieve woordenschat, de luisterhouding en er wordt gerijmd en gedanst. Bewegend ontdekken kinderen op verschillende manieren begrippen uit het taal- en rekenonderwijs.
De lessen worden op maat gemaakt, passend bij het thema, de woordenschat en de doelen waar op dat moment in de klas aan gewerkt wordt.
De Taal-en Rekendanslessen bied ik ook aan in het Frysk!
Taal- en Rekendansen zijn er voor peuters en groep 1,2,3 (4). In samenwerking met leerkracht en dansjuf.
Ben je geïnteresseerd en wil je meer informatie?
Neem contact op via onderstaande rode knop.
Lekker dûnsje mei Tomke foar pjutten en beukers. Wêr ‘t jim oer wurkje yn de klas of op it pjutteplak wurd omsetten yn dûns. Mei op it selde momint oandacht foar de Fryske taal. By dizze lessen komt Tomke (knuffel) mei. Bern fine dit prachtich!
Yn de lessen brûke we Tomke- ferskes mar ek oare oansprekkende muzyk foar bern. We gean boartsjendewei oan ‘e gong mei it ûnderwerp wat jim kieze.
Wolst dwaande mei de Taal- en Rekkendoelen én it Frysk? Sjoch dan by Taal- en Rekendans.
Hast ynteresse en wolst mear witte?
Nim kontakt op mei ûndersteande reade knop.
Om alfêst te prebearjen yn de groep:
Dûnsje mei Tomke | Tsjil (omropfryslan.nl)
Bij de ‘Dans als middel’ lessen wordt dans ingezet om bewegend Wereld Oriëntatie vakken aan te bieden.
Van abstracte begrippen uit de aardrijkskunde of geschiedenisles maak ik een concrete dansles, waarbij gevoeld wordt (door beleving, dans en muziek) waar het over gaat.
Een voorbeeld: Bij een groep 5/6 werkten de kinderen bij geschiedenis over de Middeleeuwen . Ze leerden hoe een stad ontstond. In de dansles gingen de kinderen dit in beweging ook leren en voelen. De kinderen liepen door het speellokaal. Waar wordt de eerste marktkraam neergezet? Wat was het drukste punt?
We weten allemaal dat kinderen op verschillende manieren leren. Door deze lessen wordt aan deze leerstrategie aandacht gegeven. Ook helpt bewegen om de hersenen weer te activeren en om nieuwe verbindingen te maken in de hersenen.
‘Dans als middel’ wordt gegeven aan de bovenbouw. De leerkracht en de dansdocent overleggen samen over de leerdoelen.
Ben je geïnteresseerd en wil je meer informatie?
Neem contact op via onderstaande rode knop.
Danswil geeft ook danslessen of projecten afgestemd op jullie wensen.
Denk daarbij aan:
-afscheid/ jubileum van een juf of meester. Bijvoorbeeld; alle groepen krijgen in de ochtend een dansles (passend bij de juf/ meester) en laten het geoefende aan het eind van de dag bij het feest zien.
-lessenserie (een periode kom ik lesgeven over onderwerpen die bij de kinderen leven)
-dansworkshop voor bij het dorpsfeest
-opening thema (b.v kinderboekenweek, herfst, Sinterklaas)
-afsluiting gezondheidsweek
Of kies voor een kant en klaar project
-‘De Wereld van Dans I’. In zes lessen door verschillende dansstijlen : Afrikaans, Hip Hop, Modern & Klassiek en Volksdans. Met dans gemaakt door mij én de kinderen en een presentatie aan het eind voor ouders en familie. (bovenbouw)
-‘De Wereld van Dans II’. Een vervolg op deel I. Vijf andere dansstijlen. (bovenbouw)
- Jaargetijdenserie; Vier keer in het jaar kom ik langs en dans met de groep over het seizoen (peuters, onderbouw)
Ben je geïnteresseerd en wil je meer informatie?
Neem contact op via onderstaande rode knop.
Danswil | Hegedyk 24 | 9024 EB | Weidum | 06 - 4142 5172 | willy@danswil.nl